۲-۲ مبانی نظری

* بسیاری از نکات زیر نه تنها در فصل دوم، بلکه در تمام فصل‌ها رعایت شوند لطفا:

نکته ۱٫ یک پاراگراف استاندارد، بین ۸ تا ۱۰ خط است (حداکثر ۱۲ خط).

نکته ۲٫ پاراگراف‌­های متن شما بایستی دارای انسجام درونی باشند. برای رعایت این مهم، بایستی در هر پاراگراف فقط و فقط درباره یک موضوع خاص صحبت کنید. علاوه بر این، جملات درون هر پاراگراف بایستی یک ارتباط منطقی باهم داشته باشند. مهم‌ترین جملات هر پاراگراف جملات اول و اخر هستند.

نکته ۳٫ پاراگراف­‌های متن شما بایستی دارای انسجام بیرونی نیز باشند. برای رعایت این مهم، هر پاراگراف در ارتباط با پاراگراف قبل از خود باید فقط و فقط یکی از این سه حالت را داشته باشد :

۱٫ در ادامه و تکمیل پاراگراف قبل باشد

۲٫ در تایید پاراگراف قبل باشد

۳٫ در رد پاراگراف قبل باشد. هر کدام از این سه حالت فوق باید در ابتدای اولین جمله پاراگراف با استفاده از کلمات ربط مناسب، نشان داده شود. بعنوان مثال، در تایید مطالب بیان شده از سوی جانسون (۱۹۹۹)، اسمیت نیز چنین بیان می­‌دارد که …

نکته ۴٫ متنی که فاقد انسجام درونی و بیرونی باشد، اگر پاراگراف­‌های آن را جا به جا کنیم در معنای آن تغییر چندانی حاصل نمی‌شود.



نکته ۵٫  قانون مادربزرگ: باید مطالب را آنقدر باز کنید و خوب توضیح بدهید که مادربزرگ شما هم اگر آن را خواند متوجه شود! یک اشکال بزرگ در نگارش این است که افراد فکر می‌کنند چون خودشان بر موضوع اشراف دارند بقیه هم به همان اندازه اشراف دارند. بنابراین، بایستی چنین تصور کنید که خواننده متن شما، از مفاهیم و ابعاد موضوع پژوهش شما اطلاعات چندانی ندارد. لذا، به هر مفهومی که بیان می­‌کنید حساس باشید و توضیحات کافی را ارائه دهید.

نکته ۶٫ عناوین متعدد و متناظر و هم­‌معنی را بدون طبقه­‌بندی و دسته‌بندی درست و منطقی کنار هم نگذارید. این امر باعث نوعی بهم‌ریختگی خواهد شد و از ارزش زحمات­تان می­‌کاهد. بنابراین، فصل دوم را با یک معیار منطقی و در چند سطح، دسته‌بندی نمایید.

نکته ۷٫ در انتخاب عناوین اصلی و عناوین فرعی دقت کافی داشته باشید. به عبارت دیگر، عناوین فرعی بایستی ارتباط مناسبی با عناوین اصلی داشته باشند. همچنین، ترتیب ارائه عناوین اصلی و فرعی فصل دوم بایستی از یک منطق مناسب (کل به جزء، مطلوب است) تبعیت کند. بنابراین، عناوین فرعی ضمن ارتباط منطقی و معنادار با یکدیگر بایستی با عنوان اصلی مربوطه نیز ارتباط معنادار داشته باشند.

نکته ۸٫ در فصل دوم، بایستی برای تمامی جملات خود و هر گونه ادعایی که می­‌کنید، شواهد و مراجع کافی ارائه دهید.

نکته ۹٫ اسامی خاص و اسامی نویسندگان غیرایرانی را به زبان فارسی آوانویسی کنید و در پانویس، عنوان انگلیسی آن آورده شود.

نکته ۱۰٫ در منبع­‌نویسی درون‌متن و یا منابع پایانی، صرفا به نرم­‌افزارهای موجود اعتماد نکنید و آن­ها را بررسی دقیق نمایید.

نکته ۱۱٫ برای هر جدول و شکلی که در متن خود ارائه می­‌دهید، ابتدا عنوان مناسب و مرتبط با محتوای آن را انتخاب نمایید و شماره آن را بصورت دقیق ذکر نمایید. همچنین، قبل از درج جدول یا شکل بایستی با ذکر شماره به خواننده متن بفرمایید که چه مطلبی را می­‌خواهید ارائه دهید. یکبار هم بعد از درج جدول و شکل، بایستی به تفصیل و با ذکر جزئیات، آن جدول یا شکل را توضیح دهید. از بکار بردن تعابیری مانند “شکل زیر”، “جدول صفحه بعد” خودداری نمایید.



نکته ۱۲٫ هر گاه از نظریه‌های مختلف صحبتی به میان آوردید (به ویژه نظریه­‌هایی که مبنای کار شما هستند)، خیلی دقیق و کامل آن را توضیح دهید و با نظریه­‌های دیگر نیز مقایسه نمایید. سپس، وجوه تمایز آن­ها را نیز برجسته نمایید.

نکته ۱۳٫  بهتر است برای چگونگی و روش انجام مطالعه مبانی نظری­‌تان نیز روش­‌شناسی داشته باشید . روش مقایسه مستمر روش مناسبی برای این کار است. البته، بایستی دقت کنید که نوع منابع و چگونگی گردآوری آن­‌ها را نیز به روشنی ذکر کنید. اینکه با چه کلید واژگانی و در چه پایگاه­ علمی‌ای این منابع را استخراج نمودید. بعلاوه اینکه، چگونه آن­‌ها را غربال نموده و اعتبارسنجی کردید. سپس، تعداد منابع یافت شده و غربال‌شده را نیز ذکر بفرمائید.

نکته ۱۴٫ غلط­‌های تایپی و ویرایشی در متن، قابل قبول نیست.

نکته ۱۵٫ اگر قصد مقایسه مفاهیم یا مدل­‌هایی را دارید، هدف خود را از انجام مقایسه بیان کنید.

نکته ۱۶٫ منبع‌نویسی، جمله محور است نه پاراگراف محور! چون بسیار مشاهده شده که یک پاراگراف نوشته شده و در پایان آن، به یک منبع ارجاع داده شده است که مطلوب نیست.

نکته ۱۷٫ متن خود را در هر بخش، مستقیما با جدول یا شکل شروع نکنید. حتما قبل از آن توضیحاتی ارائه کنید.

نکته ۱۸٫ به یک منبع واحد، بصورت پیوسته و پشت سرهم استناد ندهید.

نکته ۱۹٫ تمام نمودارها و جداول باید منبع داشته باشند مگر اینکه تولید شما باشند.

نکته ۲۰٫ در هنگام استفاده از جملات ترجمه شده از نقل قول مستقیم استفاده نکنیم. چون هیچگاه در ترجمه، صد در صد معنا منتقل نمی‌شود.

نکته ۲۱٫ اگر موضوعی ابعاد مثبت و منفی دارد بهتر است با هم در یک پاراگراف آورده نشود.

نکته ۲۲٫ بین : ؛ ، و کلمات قبل فاصله نمی‌گذاریم. با کلمات بعد یک کاراکتر فاصله دارند.

نکته ۲۳٫ بین پرانتز و کلمات داخل آن فاصله نمی‌گذاریم.

نکته ۲۴٫ تا جایی که امکان دارد جملات نباید بیشتر از یک و نیم خط باشد. جملات بلند را به دو جمله تقسیم کنید.

نکته ۲۵٫ استفاده از کلمه غیره یا … در متون علمی جایز نیست.

نکته ۲۶٫ وقتی تیتر می‌زنید، بلافاصله بعد از آن بالت پوینت درج نکنید. بلکه باید حداقل مقدمه‌ای در قالب یک یا چند جمله نوشت و بعد بالت پوینت‌ها را درج کرد.

نکته ۲۷٫ در مبانی نظری برای هر متغیری باید مطالب جمع‌آوری و ارائه شود. مثلا اگر متغیر یادگیری کارآفرینانه داریم باید برای سه لغت یادگیری، کارآفرینی و یادگیری کارآفرینانه مبانی نظری بیاوریم.

نکته ۲۸٫ حتما قسمت‌هایی از متون انگلیسی را که ترجمه می‌کنید و در کار خود استفاده می‌کنید، در فایلی ذخیره کنید. با این کار موقع نگارش مقاله انگلیسی بیش از نیمی از مقاله شما آماده است.

نکته ۲۹٫ اشکالی را که از منابع انگلیسی اخذ کرده‌اید ترجمه کنید و سپس در متن خود استفاده کنید.

نکته ۳۰٫ در انتهای هریک از بخش‌های مبانی نظری نیاز است که با یک پاراگراف یک جمع‌بندی کلی از مطالب آن بخش ارائه دهید. این جمع‌بندی بایستی فراتر از نوع پردازشی باشد که در آن پاراگراف وجود دارد.

سایر نکات

  • یک محقق خوب سعی می‌کند دو روی سکه را ببیند. اگر محاسن یک متغیر/کلیدواژه را در تحقیق‌تان بیان می‌کنید، خوب است که معایب و پیامدهای منفی آن را نیز ذکر کنید.

* دقت کنید که مطالب ذیل هر سرفصل با عنوانی که برای آن سرفصل قرار می‌دهید همپوشانی و تطابق داشته باشد.






































       



دیدگاهتان را بنویسید