۱-۳-۲ شکاف پیشینه پژوهش

شکاف پژوهش چیست؟ 

از نظر آلوسون و اسندبرگ (۲۰۱۱)، شکاف­‌های پژوهش سوالات و مسائل یک حوزه مطالعاتی هستند که پاسخ مناسبی به آن‌ها داده نشده و یا تاکنون در آن حوزه مطرح نشده­‌اند. در واقع، محقق با شناسایی شکاف­‌های پژوهش در طول مطالعات خود، چرایی انجام پژوهش خود را توجیه خواهد نمود. از این طریق، علاوه بر اینکه از انجام دوباره پژوهش‌های موجود جلوگیری به عمل خواهد آمد، بلکه نشان می­‌دهد که محقق نسبت به حوزه مطالعاتی خود تا چه اندازه  تسلط پیدا کرده است. از این طریق، محقق مبنایی برای سوالات پژوهش خود نیز خواهد یافت.

نکته ۱٫ در خصوص هر کدام از این شکاف‌ها باید توضیح دهید که شما چگونه به آن‌ها رسیدید. آیا این شکاف را در یکی  از پژوهش‌های پیشین مشاهده کردید که به آن اشاره شده است و از آن به عنوان شکاف یاد شده است یا اینکه پس از مطالعه پیشینه، ملاحظه کردید که مثلا در زمینه‌های مشابه کار شده است ولی درباره این موضوع کاری انجام نشده است. به هر حال باید توضیح دهید که این شکاف را چگونه شناسایی کرده‌اید. ثانیا باید آن شکاف را توضیح دهید؛ منظورتان از عنوانی که برای آن شکاف نوشته‌اید چیست؛ چرا فکر می‌کنید که آن شکاف اهمیت دارد؛ کاربرد این شکاف برای تحقیقات مشابه در حوزه‌ای که شما کار می‌کنید چیست. همچنین، در انتها باید گزارش دهید که از بین این شکاف‌ها کدام‌ها را و چرا انتخاب کرده‌اید تا مبنای تحقیق حاضر شما باشند.

* لطفا دو فایل پیوست در بخش پیشینه که در خصوص شناسایی شکاف‌ها ارائه شد را مطالعه بفرمایید.

نکته ۲٫ در تبیین خلأهای ادبیات نظری باید چند آیتم را مدنظر قرار دهید. خلأ شناسایی شده را تعریف کنید، اهمیت و ضرورت آن را تبیین کنید و بگویید چطور به آن رسیده‌اید.




نکته ۳٫ اساس فصل دوم تحقیق شما را خلأهای ادبیات نظری تشکیل می‌دهد.

 

دیدگاهتان را بنویسید