عنوان: تحلیل وبسایت اقتصاد جهانی و شناسایی وبسایتهای مشابه
۱- مرور وبسایت
اقتصاد جهانی یک وبسایت اطلاعاتی بسیار قوی اقتصادی است که بیش از ۳۰۰ شاخص اقتصادی را درباره بیش از ۲۰۰ کشور ارائه می کند. همچنین دارای ابزارهای تعاملی برای رتبهبندی و مقایسه کشورها و تفسیر شاخصهای کلیدی در اقتصاد جهانی است. علاوه بر اینها امکان مشاهده شاخصها بر روی نقشه کشورهای جهان وجود دارد. کاربر باید کشوری را که میخواهد انتخاب می کند و سپس می تواند شاخصهای زیر را که نشانگر وضعیت اقتصادی آن کشور در طول زمان است، دریافت کند:
- شاخصهای اصلی اقتصادی (رشد اقتصادی، تولید ناخالص داخلی، برابری قدرت خرید، تورم، اندازه دولت، بدهی دولت، توسعه انسانی و …)
- نیروی کار (نرخ بیکاری، بیکاری بلندمدت، بیکاری جوانان، نیروی کار زن و …)
- انرژی و محیط زیست (سرانه مصرف انرژی، تولید انرژی، وارادات انرژی، انتشار دی اکسید کربن، درآمد ناشی از گاز طبیعی، درآمد نفتی و …)
- نوآوری (شاخص نوآوری، هزینه تحقیق و توسعه، صادرات های تک، صادرات مالکیت معنوی، واردات مالکیت معنوی، صادرات فناوری اطلاعات و …)
- نظام حکومتی و سیاسی (احکام قانونی، کنترل فساد، ثبات سیاسی، حقوق سیاسی، آزادیهای مدنی و …)
- سلامتی (سرانه مخارج سلامت، نرخ تولد، نرخ مرگ، امید به زندگی و …)
- جهانی سازی (اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و …)
- مبادلات بین المللی (شرایط تجارت، صادرات، واردات، رقابت و …)
- زیرساخت و حمل و نقل (راه آهن، خطوط هوایی، وسائط نقلیه، کاربران اینترنت و موبایل و …)
- سیستم مالی (رشد منابع پولی، نرخ بهره، حقوق قانونی و …)
- سیستم مالیاتی (درآمد مالیاتی، میزان مالیات، نرخ مالیات تجاری، مالیات کالاها و خدمات، مالیات معاملات بین المللی و …)
- آزادی اقتصادی (اختیارات دارایی ها، آزادیهای تجاری، کاری، تجاری، سرمایه گذاری، مالی و …)
- آموزش (مخارج آموزش در دبستان، دبیرستان و …)
- سایر شاخصها (اندازه جمعیت، درصد ساکنین شهری و روستایی و …)
۲- کاربردهای وبسایت مذکور برای شما به عنوان دانشجوی دکتری فناوری کدام اند؟ با استفاده از اطلاعات وبسایت یادشده، شما چه فعالیتهای پژوهشی و علمی ای را می توانید انجام دهید که تا قبل از آن کمتر قادر به انجام آن بودید.
اطلاعات ورودی این سایت برای ارزیابی بیش از ۳۰۰ شاخص مختلف از طریق سازمانهای معتبری همچون بانک جهانی، صندوق بین المللی پول، سازمان ملل متحد و انجمن اقتصاد جهانی ارائه شده است. کاربران این سامانه که شامل ذینفعان مختلفی همچون محققان، سرمایه گذاران، کارشناسان اقتصادی، مجامع تصمیم گیری بین المللی، سیاستمداران و … میباشند، میتوانند از محتوای این سایت که داده های خود را در قالبهای متنوع از جمله نمودار، جدول، مقایسه، تحلیل روند و … ارائه میدهد به نحو شایستهای بهره برداری نمایند.
یکی از مهمترین کارکردهای این سایت ارائه آمارها و اطلاعاتی است که برای تصمیم سازی و تصمیم گیری بسیار حائز اهمیت است زیرا این آمار به صورت طبقه بندی شده می باشد مثلاً میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت، صادرات غیرنفتی. برخی از این آمارها به صورت غیرمستقیم در حوزه آموزش کاربرد دارد و برخی به صورت مستقیم تاثیر گذار است. به طور مثال سهم آموزش در تولید ناخالص داخلی یا تعداد کاربران اینترنت و مشترکین یک پهنای باند ثابت و بسیاری دیگر از موارد که در شناخت مخاطبان و تحلیل رفتار مردم بسیار لازم و ضروری است.
در مجموع اگر بخواهیم کارکردهای این وبسایت را نام ببریم میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
- آشنایی با مشخصات و ویژگیهای جامعه مورد نظر بر اساس آمار رسمی و معتبر
- امکان بررسی و مقایسه مشخصات و ویژگیهای کشورهای مختلف
- شناخت مخاطبان و تحلیل رفتار مردم جامعه مورد نظر به واسطه اطلاعات به دست آمده
- امکان استفاده از اطلاعات برای تصمیم گیری درخصوص انتخاب موضوعاتپژوهشی مربوط به فناوری
- امکان استفاده از اطلاعات برای تصمیم سازی و تصمیم گیری درخصوص طرح ریزی پروژههای کاری مربوطه
- ۶٫ برای انجام مطالعات تطبیقی نیاز به شناسایی و همچنین معرفی جوامع و کشورهای مورد مطالعه داریم. آمار و اطلاعات موجود در این سایتها می تواند بدین منظور استفاده شود.
۳- وبسایتها و پلت فرمهای مشابه این وبسایت را شناسایی و هر کدام را در یک پاراگراف معرفی کنید.
۱- مؤسسه آمار یونسکو: http://uis.unesco.org/en
مؤسسه آمار یونسکو برای دستیابی به بهترین اطلاعات آماری موجود و استفاده از آن ها به منظور حمایت از یادگیری و آموزش، روش های نوآورانه و جالبی را ارائه می دهد. بزرگترین نوآوری در این زمینه، تبدیل دادههای اطلاعاتی جداگانه و دشوار به اطلاعات سادهتر، و بررسی دقیق گزارشها و تفسیر آنها، از طریق تبدیل اطلاعات به نمودارها است. این موسسه همچنین به منظور تنظیم نسل جدید شاخصهای قابل سنجش در سطح بینالمللی به منظور نظارت بر دستورکار آموزش ۲۰۳۰، با کشورها و شرکای آماری، همکاری مینماید. در این وبسایت، در بخش جدیدی با عنوان “هدف چهارم توسعۀ پایدار”، کاربران، بهطور مستقیم در مورد هریک از اهداف ویژۀ آموزش ۲۰۳۰ و طیفی از طرحهای ابتکاری که توسط موسسۀ آمار یونسکو هدایت میشود، به دادهها و اطلاعات دست مییابند. مشخصۀ اصلی این مؤسسه، “صفحات مربوط به شاخصها” است که افراد میتوانند کلیۀ اطلاعات مورد نیاز خود را برای هرگونه استفاده، از این صفحات جمعآوری نمایند. این صفحهها به کاربران اجازه میدهد تا در زمینۀ همه موضوعات به جستجو بپردازند. به عنوان مثال، کاربر میتواند به دادههای اطلاعاتی مورد نیاز در زمینۀ نرخ کودکان بازمانده از تحصیل برحسب جنسیت یا مقطع تحصیلی، دست یابد و سپس یافتههای آماری خود را از طریق ایجاد نمودار یا جداولی که به آسانی قابل ذخیرهاند، به سایر افراد ارائه دهد.
۲- اتحادیه بین الملی مخابرات (IUT): http://www.itu.int
یک سازمان بینالمللی وابسته به سازمان ملل متحد است. این اتحادیه وظیفه قانونگذاری و مدیریت فضای فرکانسی، تدوین استانداردهای تبادل داده و اطلاعات و همچنین کمک به رشد و توسعه ارتباطات در سراسر جهان را بر عهده دارد.
IUTاز سه بخش تشکیل شدهاس: بخش استانداردسازی مخابرات، بخش مخابرات رادیویی و بخش توسعه مخابرات
اتحادیهی بینالمللی مخابرات در تلاش برای استاندارد كردن شاخصها، یك مجموعه حداقلی از شاخصهای دسترسی به جامعه اطلاعات را پیشنهاد داده كه كشورهای عضو طبق آن آمارهای مربوط را جمعآوری و ارائه نمایند. اینها از بین طیف وسیعی از شاخصهای اقتصادی به عنوان مرتبط ترین شاخصها در طول زمان انتخاب شده و امكان الگوبرداری یك اقتصاد را از اقتصاد دیگر فراهم میكند. این شاخصها را همچنین میتوان تجزیه كرد. برای مثال، شاخص درصد خانوارهایی كه به اینترنت دسترسی دارند میتواند به خانوارهایی كه به اینترنت پرسرعت دسترسی دارند تجزیه شود. این به ویژه برای كشورهایی كه خواهان تصریح بیشتر و یا مقایسه خود با اقتصادهای پیشرفته تر هستند، كاربرد دارد.
۳- شاخص جهانی نوآوری :(GII) www.globalinnovationindex.org
در چندسال اخیر دانشگاه کرنل و موسسه اینسید و موسسه واپیو به طور سالیانه حدود ۱۳۰ الی ۱۴۰ کشور را از نظر شاخص های نو آوری رتبه بندی می کنند که طی آن ۸۱ مؤلفه در ۷ گروه اصلی ارزیابی می شود. این ۷ بخش اصلی شامل ۱- چارچوب نهادی ۲- سرمایه انسانی و پژوهشی ۳- زیرساخت ۴- پیچیدگی بازار ۵- پیچیدگی کسب و کار ۶- خروجی دانشی و فناورانه و ۷- خروجی های خلاق می باشد. “شاخص جهانی نوآوری” برای پایش و ارزیابی فضای نوآوری و خروجی های خلاق کشورها طراحی شده است. منطق این نظام بر این امر استوار است که نوآوری محرک اصلی رشد اقتصادی و رفاه در جوامع است. نحوه محاسبه GII به این صورت است که این شاخص بر دو شاخص درونداد نوآوری و برونداد نوآوری استوار است. مؤلفه های درونداد نوآوری شامل نهادها، سرمایه انسانی و تحقیقات، زیر ساختها، پیچیدگی بازار و پیچیدگی کسب و کار است و مولفه های برونداد نوآوری شامل بروندادهای خلاقانه و بروندادهای دانش و تکنولوژی است. امتیاز این شاخص ۱۰۰ است. برای اولین بار کشور ما از نظر شاخص جهانی نوآوری با کسب جایگاه ۷۵ در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال ۲۰۱۳، ۳۸ پله ارتقا را تجربه کرد.
۴- بانک جهانی: www.worldbank.org
بانک جهانی یکی از بزرگترین منابع مالی و دانشی برای کشورهای در حال توسعه است. پنج نهاد این بانک، متعهد به کاهش فقر، افزایش رفاه مشترک و ترویج توسعه پایدار دارند. وبسایت این بانک بخشی بنام داده ها دارد که منبع معتبری برای شاخصهای جهانی در زمینه های مختلف است. در این بخش می توان هم از طریق شاخص ها و هم از طریق نام کشورها جستجو انجام داد.
۵- یو۲ ۱: رتبه بندی نظام های ملی آموزش عالی: www.universitas21.com
u21 Ranking of National Higher Education Systems
رتبه بندی نظام های ملی آموزش عالی نظامی است که به ارزیابی نظام های آموزش عالی، به عنوان یک کل می پردازد و ابزاری مناسب برای مقایسه آنها فراهم می آورد. بر پایه این نظام رتبه بندی، آموزش عالی به عنوان یک کل است که می تواند بر توسعه اقتصادی و فرهنگی یک کشور تأثیرگذار باشد. هدف این نظام برجسته کردن اهمیت ساخت محیط آموزشی با کیفیت بالا برای توسعه اقتصادی و فرهنگی، فراهم کردن محیطی با کیفیت بالا برای تحصیل دانشجویان و کمک به موسسات برای جلب توجه جهانی است.
تهیه کننده: راضیه محققیان
با تشکر از: حامد عباسی کسانی، رقیه نوراللهی، ثریا خزایی، نوری براری، پرستو علیخانی، زهره جعفریفر، راضیه شاهوردی، راضیه محققیان، زهره زینالدینی، بهار بندعلی، حامد حسینی ضرابی و اسماعیل عبداللهی