وبینار با موضوع فناوریهای یادگیری
۱۹ آوریل ۲۰۱۸
برگزار کننده: برندان هال گروپ
برای اینکه یادگیرندگان را برای تجربههای یادگیری شهودی و مدرن مجهز کنیم، بسیاری از سازمانها در ابتدا فقط بر روی پلتفرم تکنولوژی مدیریت یادگیری متمرکز شدند. در حالی که این راه حلها ممکن است در ابتدا منطقی به نظر برسند و در زمینه مناسبی قرار بگیرند اما بدون محتوای مناسب موثر نخواهند بود و این تا زمانی که شما از راهحلهای یادگیری الکترونیکی استفاده نکنید موثر نخواهد بود. بنابراین سازمانها باید به طور همزمان از راه حلهای یادگیری الکترونیکی و اجرای یک LMS استفاده کنند تا تجربههای یادگیری عمیقتری ایجاد شوند. در حقیقت بحث اصلی وبینار در این مورد است که استفاده از تکنولوژیهای یادگیری به تنهایی و بدون توجه به محتوای مناسب در فرآیند یادگیری موثر نخواهد بود اینکه محتوای سنتی و محتوای قبل از کاربرد تکنولوژی در یادگیری را دوباره به کار ببریم و تنها به فناوری توجه شود مشکل گشا نیست بلکه محتوای مناسب کاربرد تکتولوژی در فرآیند یادگیری باید برخاسته از استراتژیها و راه حلهای یادگیری الکترونیکی باشد.
ارائه دهندگان وبینار در پاسخ به این سوال چگونه یک استراتژی یادگیری فناورانه برای اینکه تاثیرگذار باشد، نیاز به طراحی و تدوین یک محتوای خوب و مناسب دارد و ما نباید آنها را جدا از یکدیگر در نظر بگیریم. به بعبارت دیگر، امروزه، یادگیری الکترونیکی بطور گستردهای توسط موسسات و سازمانهای گوناگون آموزشی و غیر آموزشی مورد استفاده قرار میگیرد. این اقبال گسترده، این مسئولیت را بر عهده طراحان و متخصصان یادگیری الکترونیکی میگذارد، تا بتوانند دورههایشان را متناسب با نیاز کاربرانشان/یادگیرندگان طراحی کنند. اما باید توجه داشت که معمولا محتوای در نظر گرفته شده برای دورههای یادگیری الکترونیکی، مورد علاقه یادگیرندگان نیستند. شاید این یکی از همان چالشهایی است که، به گفته ارائه دهندگان وبینار، فراروی متخصصان یادگیری و توسعه قرار دارد.
بنابراین، همچنان، مسئله “محتوا” در یادگیری الکترونیک مورد بحث وبینار بود و بطور خاص، نقشی/چالشی که در ورود هر فناوری به حوزه یادگیری دارد. البته، شرکتهایی نیز مطرح هستند که بدرستی با اتخاذ راهبردهای مناسب، فناوری و محتوا را بگونهای اثربخش تراز میکنند. این شرکتها بعنوان مثالهایی موفق، معرفی شدند. بطور کلی، اهمیت این مسئله از آنجاست که شیوه یادگیری یادگیرندگان در حال تغییر است و یادگیرندگان مدرن، تجارب یادگیری متفاوتی دارند. بر همین اساس، بسیاری از نهادها در تلاش هستند تا بر فناوریهایی بمنظور مدیریت یادگیری ایشان متمرکز شوند. بنابراین، هر چند هم که محیط یادگیری بطور اثربخشی فرآهم باشد، باز هم بدون محتوای مناسب، موثر نخواهند بود. این امر بر طولانی شدن فرآیند یادگیری الکترونیک بیتاثیر نخواهد بود. در نتیجه، نهادهای مربوطه نیاز دارند تا پلفتفرمهایی برای مدیریت یادگیری (LMS) در نظر داشته باشند. موضوع بحث کلیدی این وبینار، این بود چگونه راهبردهای فناورانه برای محیطهای یادگیری، با یک محتوای خوب، اثربخش میشوند و چرا بدون آن این امر اتفاق نمیافتد.
ذکر این نکته نیز قابل توجه است که کانتکست یادگیری، اکنون بگونهای است که یادگیرندگان به منابع یادگیری کوتاه که مادام به روزرسانی میشوند تمایل بسیاری دارند. بعنوان مثال، یک ویدئوی کوتاه را بسیار ترجیح میدهند به یک ویدئوی طولانی و خستهکننده. همچنین، استفاده از دستگاه های سیار مانند گوشی های هوشمند باید در صورت نیاز و بگونه ای که در تایم اصلی یادگیری اختلال ایجاد نکند باشد.
علاوه بر این، در این وبینار، همانند وبینارهای قبلی، مستندات تجاری و کمی نیز ارائه شد و مجددا به این موضوع اشاره شد که یادگیری تجربی و غیررسمی در اولویت قرار دارند و مفاهیمی اساسی برای کسب وکار هستند. نکته جالب اینکه رویکرد بازیگونهسازی هنوز در پایینتر درصد اولویت قرار گرفته است که علت آن به تازگی این مفهوم برمیگرده که هنوز چارچوبهای منسجم و معتبر برای طراحی-اجرا-ارزشیابی آن ارائه نشده است.
البته، همچنان که محتوا بعنوان کینگ همواره مورد خطاب قرار میگیرد اما چالشهایی نیز برای آن مطرح است. یکی از این چالشها، پیادهسازی محتوا برای وسایل و پلتفرمهای چندگانه است. از طرفی نیز، یادگیرندگان دارای مشخصههای یکسانی نیستند و آنچه به آنها برای یادگیری انگیزه میدهد، بسیار متفاوت از هم است. این مسئله، چالشی اساسی در آموزشهای مبتنی بر نقش است. چرا که پلتفرمهای مربوط به مدیریت یادگیری نیز بایستی از یک ساختار قابل شخصیشدن تبعیت نمایند. مسئله دیگر آنکه، محتوایی که در فرمت گیم، ویدئو، شبیه سازی، و متنهای فشرده ارائه میشوند در مقایسه با محتوای پاورپوینت، در نسبت کمتری قرار دارند. این بدین معناست که حرکت به سمت چنین محتواهایی همچنان بطور کامل صورت نگرفته است. ضمن اینکه، هزینه های مربوط به تولید محتوا نیز در حال افزایش است. موضوع دیگری که در وبینار مورد بحث قرار گرفت، این بود که اکنون محتوا بایستی مجموعه مشخصههایی را از جمله سیار بودن و قابلیت دسترسی هر زمان و هر مکان، تعاملی بودن، داشته باشد. از طرفی، اگر قرار است که یک فناوری به حوزه یادگیری ورود پیدا کند، بایستی یک نقشه راه و یک راهبرد برای آن تدوین شود.
در نتیجه، در فرایند آموزش، داشتن محتوای مناسب با ارزش است و به بیانی میتوان گفت محتوا پادشاه است. بنابراین، این اهمیت دارد که بتوان محتوا را از طریق دستگاه ها و ابزارها و روشهای گوناگون مثل یادگیری سیار و میکرویادگیری ارائه داد و کاربران بتوانند به راحتی از آنها از این طُرق استفاده کرده و توسعه حرفهای پیدا کنند. در عین حال، انتخاب محتوای با کیفیت در یادگیری الکترونیکی دارای اهمیت بالایی است؛ زیرا محتوای مناسب باعث افزایش و حفظ کیفیت یادگیری، ارزش قائل شدن برای زمان یادگیرندگان با توجه به راحت بودن استفاده از محتوا، استمرار یادگیری ایشان برای پذیرش و کسب دورهها و تجربههای یادگیری جدیدتر و ایجاد اعتماد متقابل میشود. از اینرو، در سازمانها و شرکتهای مختلف، برای تولید محتوای یادگیری هزینه های زیادی میکنند. محتواهای مناسب دارای ویژگی هایی همچون قابلیت اجرا در هر زمان و هر مکان، تعاملی بودن، ساده بودن و قابل پیگیری و رصد کردن است. این در حالی است اغلب محتواهای موجود در یادگیری الکترونیکی، معمولاً غیرمرتبط و قدیمی بوده و از کیفیت مناسبی برخوردار نیستند و قابلیت ادغام و ترکیب در سامانه های مختلف را ندارند.
نتیجه گیری
در این وبینار به تغییر در تجارب یادگیری بر اثر فناوریهای جدید اشاره شد و محتوا را به عنوان یک عنصر اساسی در تغییر تجارب یادگیری معرفی نمودند. با توجه به وبینار ارائه شده می توان اینگونه نتیجهگیری کرد که پیشرفت فناوریهای اطلاعاتی و ارتباطی موجب تغییرات بسیار زیادی در یادگیری و فناوریهای یادگیری شده است. یادگیری الکترونیکی نیز یکی از نمودهای پیشرفت فناوری بوده است که جهت افزایش کارایی و اثربخشی آن باید مدام مورد بررسی قرار گیرد و عنصر اصلی یادگیری یعنی محتوا را نیز در یادگیری الکترونیکی مورد توجه قرار داد. زیرا دنیای به سرعت در حال تغییر امروزی نیاز به محتوای جدید و بروزرسانی محتوا دارد.
تهیه کننده: پرستو علیخانی
با تشکر از: آقای عبداللهی، آقای عباسی، خانم محققیان، خانم جعفری فر و خانم رحیمی.