چگونه طراحی و اجرای مصاحبه‌های نیمه‌ساختاریافته را یاد گرفتم: یک سِیر مداوم و پیوسته

چگونه طراحی و اجرای مصاحبه ­های نیمه ­ساختاریافته را یاد گرفتم:

یک سِیر مداوم و پیوسته

سیلویا ای رابیونت

rabionet@nova.edu

دانشگاه جنوب شرقی نُوا، فورت لادردیل، فلوریدا امریکا

 درباره نویسنده:

خانم دکتر رابیونت مدرک دکتری خود را در رشته مدیریت، برنامه­ریزی و سیاست اجتماعی در آموزش عالی (Administration, Planning, and Social Policy in Higher Education) در سال ۲۰۰۲ از دانشگاه هاروارد گرفته و فارغ‌­التحصیل کارشناسی ارشد رشته تعلیم و تربیت عمومی (General Education) از همان دانشگاه است (۱۹۸۰). وی در سال ۲۰۰۷ به عنوان استاد وابسته به دانشکده داروسازی دانشگاه جنوب شرقی نُوا پیوسته است. پیش از پیوستن به این دانشکده، او استاد وابسته در حوزه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت در دانشگاه پورتوریکو بوده و هنوز وابستگی خود را به آنجا حفظ کرده است. در NSU (دانشگاه جنوب شرقی نُوا) او عضو یک کارگروه علمی است که مسئول توسعه یک واحد پژوهشی مرتبط با عوامل اجتماعی_اقتصادی و رفتاری در زمینه دسترسی و استفاده از دارو است. او عمدتاً در سه حوزه علمی کار می‌­کند: الف) توسعه و هدایت پژوهش‌­های مربوط به اختلالات سلامت و HIV، ب) جنبه­های اجتماعی و رفتاری داروسازی و ج) تاریخچه علم سلامت.

https://pharmapps.nova.edu/PAD/Faculty/Portfolio/Documents/CV/rabionet/rabionet_CV.pdf

چکیده:

مصاحبه کیفی یک ابزار منعطف و قدرت­مندی برای دریافت نظرها بوده و شامل راه‌­هایی است که افراد از طریق آن، تجربه خود را معناسازی می­‌کنند. انجام مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته نیاز به شش مرحله دارد: الف) انتخاب نوع مصاحبه، ب) ایجاد رهنمودهای اخلاقی، ج) طراحی پروتکل مصاحبه، د) اجرای مصاحبه و ضبط آن، ل) تحلیل و خلاصه کردن مصاحبه و ی) گزارش یافته‌­ها. یکی از پژوهشگران تلاش کرده است برای مصاحبه با محققان حوزه HIV (ویروس نقص ایمنی انسان) پروتکلی را طراحی نماید؛ او آموزش و تجربه را در این زمینه حیاتی می­‌داند و برخی از مطالبی را که در این فرایند می­‌توانند کمک کند را تعیین کرده است.

کلید واژگان: مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته، مصاحبه کیفی، روش‌­های کیفی

شکی نیست که مصاحبه کیفی یک ابزار منعطف و قدرت­مندی برای دریافت نظرها بوده و شامل راه­هایی است که افراد از طریق آن، تجربه خود را معناسازی می‌­کنند. هنگامی که من مقاله‌­ها یا کتاب­هایی را که از روش مصاحبه برای رسیدن به یافته­‌ها، پیام­‌ها و دیدگاه­‌های شرکت­‌کنندگان در خصوص عناوین پژوهش و شرایط روزمره استفاده می­‌کنند، می­‌خوانم، همیشه مجذوب آنها می­‌شوم. از آنجایی که من با تعداد زیادی از پژوهش‌­های حوزه سلامت مواجه می­‌شوم که در آنها از مصاحبه استفاده می­‌شود، تصمیم گرفتم در مورد هنر و مهارت­‌های مورد نیاز برای استفاده از این ابزار قدرت­مند برای کشف و بررسی موضوع­‌های علمی مرتبط با رویه پژوهشی خودم یاد بگیرم. در حال حاضر، من در امر آموزش و حمایت از محققان جوانِ تازه­‌کار حوزه HIV مشغول می­‌باشم. هدایت (Mentoring)، توسعه مهارت­‌ها و شایستگی­‌های پژوهشی و کار مشترک، سه جزء اصلی این پروژه است. پیگیری کار پژوهشی در چارچوب این پروژه، یک تجربه بسیار سختی است. محققان جوانِ تازه­کار “روایت­‌های فراوانی برای گفتن” و “یادگیری­هایی برای به اشتراک گذاشتن” در مورد سِیر خود به عنوان پژوهشگرانی که در یک زمینه حساس کار می­کنند، دارند. من خودم به عنوان یک محقق، می­خواهم نظرهای آنان را کسب نمایم و معنا یا تفسیر آنان را از تجربه­هایشان به­دست آورم. از این­رو، من تصمیم گرفتم از مصاحبه به عنوان یک ابزار و پنجره­ای برای روایت­های ایشان بهره ببرم. در اینجا، یک سِیر مداومی مربوط به خودم ارائه شده است؛ در خصوص اینکه چگونه من طراحی و اجرای مصاحبه نیمه­ساختاریافته را یاد می­گیرم.

مرحله یک) انتخاب نوع مصاحبه: چرا مصاحبه نیمه­ساختاریافته اجرا می­شود؟ زمانی که من تصمیم گرفتم از مصاحبه­ها استفاده کنم، به دنبال یافتن یک مرجع (رفرنس) مناسب برای قرار دادن روش انتخاب شده در چارچوب کیفی بزرگتر بودم. من به ادبیات موجود در خصوص جوانب مثبت و منفی مصاحبه نگاهی کردم. برخی از مطالبی که من در اینترنت پیدا کردم، به عنوان منابع علمی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی حوزه‌­ها و رشته­‌های مختلف بودند. من یک فهرستی از جوانب مثبت و منفی و توصیه‌­هایی که فکر کردم برای من ارائه شده است را تهیه کردم.بسیاری از توصیه­‌ها و بایدها و نبایدها را چاپ کردم (پرینت گرفتم). به احتمال زیاد در آینده به آنها رجوع خواهم کرد. به هر حال، من نیاز به مطالعه بیشتری در خصوص مباحث مفهومی و نظری داشتم. می­‌خواستم در مورد سِیر تکامل تاریخی آن بدانم. از این­رو، به یک فصل از کتاب آندریا فونتانا و جامز فرای با عنوان “جمع‌­آوری و تفسیر مواد کیفی” که توسط نورمن دنزین و یوون لینکلن (۲۰۰۵) ویرایش شده است، مراجعه کردم. به شدت توصیه می­کنم که این فصل کتاب را بخوانید. این فصل، بسیاری از امکانات زیرمجموعه مصاحبه کیفی را به من معرفی کرد و کمک کرد تا تصمیم خودم را بگیرم.

من مصاحبه نیمه‌­ساختاریافته را انتخاب کردم، زیرا توانستم برخی از زمینه‌­ها یا موضوع­‌هایی که می­خواستم از پژوهشگران جوان سؤال کنم را محدود کنم. در مصاحبه‌­ای که به­‌طور کامل بدون ساختار است این خطر وجود دارد که پژوهشگران جوان (مترجم: منظور مصاحبه­شونده­ها است)، موضوع­‌ها و عناوین نزدیک به سؤال­‌های پژوهشی در نظر گرفته شده را تشخیص ندهند. در اینجا برخی عناوین خاصی است که من می­‌خواهم آنها را پوشش دهم، اما همزمان هم می­‌خواهم روایت­‌های ایشان را نیز بشنوم. در نتیجه، من قالبی را به­کار می­گیرم که شامل یک اظهارنظر آغازین و چند سؤال عمومی برای گفتگو است. برخی سؤال­‌های اضافی را نیز برای بررسی اطلاعات طراحی کرده‌­ام.

مرحله دو) ایجاد رهنمودهای اخلاقی: خیلی زود متوجه شدم که در زمینه ورود به زندگی و حریم خصوصی دیگران، به خصوص زندگی همکاران، باید مسائل اخلاقی را در نظر گرفت. فصل ارائه شده با عنوان مسائل اخلاقی مصاحبه” در کتاب مصاحبه­‌های انجام شده کیول (۲۰۰۷)، یک راهنمای بسیار عالی و یک فهرست مفید از جوانب مورد بررسی مراحل مختلف مصاحبه را فراهم می­کند. من این نکته­‌ها را در پروژه­ خود، در بحث با همکاران پژوهشی و مشاورانی که این پروژه را به همراه من اجرا می­کردند، به­کار بردم. نزدیک شدن مراحل پیشرفته­‌تر طراحی پژوهش به یک موضع اخلاقی، تعامل من با مصاحبه­‌شونده را تسهیل می کند. مسائل مربوط به هدف، پیامدها، رضایت، هویت، روابط، محرمانه بودن و حفاظت، بدواً در مرکز فرایند قرار گرفت. هنگامی که با همکارانم به روش عادلانه و اخلاقی روبه­رو خواهم شد من احساس اعتماد به نفس می­‌کنم.

مرحله سه) طراحی پروتکل مصاحبه: این مرحله بیشتر از سایر مراحل مراحل زمان­بر است. بسیاری از کتاب­‌ها و مقاله­‌ها در مورد چگونگی برخورد با این مرحله توضیح داده‌­اند. در مطالعه­‌ها من یاد گرفتم که پروتکل مصاحبه دارای دو مؤلفه مهم می­باشد: الف) چگونه شما به عنوان مصاحبه­‌کننده خود را به فرد مصاحبه‌­شونده معرفی می­کنید و ب) چه سؤال‌­هایی را باید بپرسید. اولین مؤلفه، برای برقراری ارتباط و توافق، ایجاد یک محیط مناسب و شایسته و تشخیص تفکر و نظرهای صادقانه مصاحبه­‌شونده بسیار مهم است. مجدد، ما می­توانیم بسیاری از فهرست­‌ها را در خصوص اینکه چه کاری را باید انجام دهیم و چه کاری را نباید انجام ندهیم به صورت آنلاین پیدا کنیم. با این حال، باید اظهارنظر آغازین به دقت توسط محقق طراحی شود تا خط ارتباطی را ایجاد کند که «روایت­‌ها» را تشخیص دهد. من پیش­نویس‌­های زیادی را بررسی کردم و نمونه­‌های بسیار خوبی را دیدم، اما هیچ چیز بهتر از یک طراحی خاص برای مطالعه خاص نیست. هنگام معرفی خودتان، پروتکل باید حاوی اظهاراتی درباره محرمانگی، رضایت، گزینه­‌های خروج و کاربرد و محدوده نتایج باشد.

دومین مولفه مهم و مرکزی این مرحله، ایجاد سؤال­ها و جستجو و بررسی­‌های بعدی (follow-up probes) است.هیچ چیز در این مرحله مهم­تر از درک درست موضوع اصلی نیست. ادبیات موجود و کارهای قبلی بهترین منابع در این زمینه هستند. من بیش از ۵۰ مقاله‌­ای که به‌­طور مستقیم و غیرمستقیم به حوزه مورد علاقه‌­ام مرتبط است را مطالعه کرده­ام و پیش­نویس یک پروتکل را ایجاد نموده‌­ام. برای بهبود و تصحیح کیفیت پروتکل مصاحبه، می­توانم از هم­فکری متخصصان این حوزه و همچنین متخصصان پژوهش‎­های کیفی که از مصاحبه‌­ها برای ارائه راهنمایی و بازخورد به من استفاده می­کنند، بهره ببرم. همچنین، می­‌توانم مصاحبه را برای کمک به بهبود اَبزارم امتحان کنم. به غیر از توجه دقیق به رابطه بین سؤال­‌های پرسیده شده و محتوای تولید شده در طول مصاحبه­‌ها، من همچنین نیاز دارم تا تأملی داشته باشم که آیا مصاحبه­شونده این حس را داشته که سؤال­‌ها محترمانه بوده و آنها حساسیت­‌های فرهنگی را در نظر می­گیرند. این مرحله برای اطمینان از کیفیت بسیار مهم است. یک پروتکلِ به خوبی برنامه‌­ریزی شده باید اثر مثبتی در سه مرحله بعدی مصاحبه داشته باشد. کتاب مصاحبه­‌های انجام شده کیول (۲۰۰۷) یک منبع عالی برای این مرحله است که نه تنها یک مرور اجمالی مفیدی را فراهم می­کند، بلکه شامل مطالب بیشتری نیز به عنوان راهنما می­باشد.

مرحله چهار) اجرای مصاحبه و ضبط آن: راه­‌های زیادی برای ضبط مصاحبه‌­ها وجود دارد؛ رایج­ترین آنها نوشتن یادداشت­‌هایی در زمان مصاحبه، یادداشت­‌های نوشته شده پس از آن، ضبط صدا و ضبط ویدئویی است. ادبیات، ضبط صوتی را بیشتر از سایر روش­‌ها توصیه می­کند. در هنگام مطالعه کردن درباره این مرحله، تعدادی از مسائلی را که متداول و عمومی می­‌باشند را مشاهده کردم، لیکن، لزوماً نمی­‌خواهم یکی از آنها را در نظر بگیرم. این موارد عبارت هستند از: کیفیت تجهیزات ضبط کردن و قابلیت­‌های الکترونیکی آنها، تنظیمات واقعی، جنسیت مصاحبه‌­کننده، میزان خودمانی بودن و آشنایی بین مصاحبه­‌کننده و مصاحبه­‌شونده و میان اشخاص دیگر. مسائلی مانند این باعث شد من به اهمیت توجه کردن به این جزئیات در برنامه‌­ریزی پیش از مصاحبه خود آگاه شوم. همان­طوری که در مرحله قبلی هم گفته شد کتاب مصاحبه‌­های انجام شده کیول (۲۰۰۷) یک منبع خوبی برای این مرحله نیز است.

مرحله پنجم) تحلیل و خلاصه کردن مصاحبه: من معتقدم این حوزه­‌ای است که من در آن به کمک بیشتری نیاز دارم و می­دانم که در “گفتگوها” یا “داده­‌های” جمع­آوری شده در مصاحبه­‌ها غرق خواهم شد. مدیریت و سازماندهی آن برای من یک چالش است. من هنوز در این مرحله نیستم. عجالتاً، من در حال شناسایی منابع خوب اطلاعاتی برای یادگیری در این حوزه هستم. من برنامه‌­ای را برای توسعه مهارت­‌هایم در این زمینه در نظر گرفته­‌ام که شامل این موارد می­شود: ارزیابی نرم­‌افزار تجزیه و تحلیل داده‌­های کیفی موجود، ملاقات با پژوهشگرانی که مصاحبه‌­های نیمه­‌ساختاریافته را تجزیه و تحلیل کرده‌­اند، تمرین با داده‌­های مصاحبه موجود که همکاران من برای به اشتراک گذاشتن آنها موافقت کرده‌­اند و مطالعه بیشتر در مورد این مرحله.

مرحله ششم) گزارش یافته‌­ها: من هنوز در این مرحله نیستم. با این حال، برای آن آماده شده­ام. من تعداد زیادی از مقاله­های مربوط به عناوین مورد علاقه­ام را که در آن روش­های کیفی استفاده شده است را مطالعه کرده­ام؛ برخی از این نویسندگان از مصاحبه استفاده کرده­‌اند، در حالی که برخی دیگر، از پیشینه یا تفکرهای شخصی استفاده کرده­اند. به نظر می­رسد تجارب استمرار و پیگیری یک کار پژوهشی دارای برخی مشترکاتی است که من در آن مقاله­ها شروع به یافتن آنها کرده­ام. من معتقدم که شناخت بدنه کیفی دانش در خصوص موضوع، به من در مراحل نهایی نوشتن و ارائه یافته­ها کمک خواهد کرد.

من به مواردی همچون افشاسازی، پیامدها و امانت­‌داری و اطمینان در هنگام گزارش یافته­‌ها آگاهی دارم. به منظور یادگیری رسمی و نظا‌‌م‌­مند درباره این مسائل، من مطالعه این موارد را پیشنهاد می­کنم: کتاب نوشتن پژوهش­‌های کیفی (۲۰۰۱) اثر وولکات و مقاله قاپیدن و علم خوب: نوشتن نتایج پژوهش­‌های کیفی (۲۰۰۵) اثر گیلگون.

خلاصه اینکه، من شش مرحله را مشخص کردم که اعتقاد دارم باید در هنگام یادگیری در مورد اجرای مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته، آن را دنبال کنیم. در هر مرحله، حداقل یک مرجع (رفرنس) را برای یادگیری بیشتر در خصوص روش انتخاب شده برای جمع‌­آوری داده‌­ها ارائه دادم. این نکته را باید مدنظر قرار داد که مشورت با متخصصان این حوزه و تمرین برای یادگیری من ضروری است. همان­طور که من در این مراحل پیشرفت می­کنم برای من بسیار روشن است که این یک سِیر پیوسته است. مطالعات کیفی خوب مبتنی بر مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته بر دانش، مهارت، چشم­‌انداز و یکپارچگی و تمامیت­‌خواهی پژوهشگری که آن تحلیل را انجام می­‌دهد، متکی است. آموزش و تجربه برای این کوشش بسیار مهم است (دینگوال، مورفی، واتسون، گریتبچ و پارک، ۲۰۰۲).

* نقاط قوت این مقاله:

الف) مربوط به اسلوب نوشتن:

* نویسنده از یک سبک نوشتاری روایت­‌گونه استفاده کرده است که خواننده احساس می­کند نویسنده در حال گفتگوی چهره به چهره با مخاطب خود است و این موضوع به استمرار توجه خواننده کمک می­کند.

* به نظر می­‌آید روحیه یادگیری و پژوهشگری مستمر را باید از خانم رابیونت یاد بگیریم؛ چرا که به اندازه‌­ای به اصطلاح شکسته نفس است که در عین اینکه دارای مدرک تخصصی پژوهش­‌های کیفی است (مستند به رزومه شخصی ایشان)، وی در مرحله پنجم و ششم این مقاله اظهار می­کند که من هنوز در این مرحله نیستم (I am not at this stage yet.).

ب) مربوط به محتوای مقاله:

* این مقاله ضمن اینکه یک چارچوب اجرایی برای انجام مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته را در چند صفحه مختصر ارائه می‌­دهد، در حین ارائه مطالب، به معرفی برخی منابع علمی معتبر نیز می­پردازد و خواننده مقاله را بر آن می­دارد که برای دریافت اطلاعات تکمیلی به آنها رجوع نماید.

* اینکه در یک مصاحبه علمی به مسائل اخلاقی توجه کنیم و برای آن اهمیت بالایی قائل شویم نکته با ارزشی است که در متن مقاله به خوبی به آن تأکید شده است.

* نکته قابل ذکر دیگری که در خصوص خود نویسنده می­‌توان اشاره داشت این است که او با داشتن مدرکتحصیلی در حوزه Education توانسته است در حوزه سلامت و داروسازی و آموزش آن وارد شود و سِمت­های علمی و اجرایی مناسبی را در این زمینه تصدی نماید و در این حوزه­‌ها موفق عمل کند و حوزه­‌های پژوهشی مورد علاقه خود را به آن سَمت گرایش دهد (از قبیل: توسعه و هدایت پژوهش­های مربوط به اختلالات سلامت و HIV، جنبه‌­های اجتماعی و رفتاری داروسازی و تاریخچه علم سلامت). این در حالی است که در دانشکده­‌های علوم تربیتی ما صرفاً مباحث عمومی تعلیم و تربیت ارائه می­شود و کمتر در آموزش حوزه‌­های تخصصی مثل بهداشت، علوم نظامی، صنعت، اصناف تجاری و … به صورت خاص وارد می­شوند. در عین حال، فارغ‌­التحصیلان تحصیلات تکمیلیEducation نیز کمتر در این حوزه­‌ها منصوب می­شوند (به عنوان مثال، استخدام فارغ‌­التحصیلان تحصیلات تکمیلی در دپارتمان آموزش بهداشت دانشگاه­‌های علوم پزشکی).

* نکته­ قابل ذکر دیگری که می­توان به آن اشاره داشت، این است که نشریه معتبری همچون The Qualitative Report اجازه چاپ این مقاله که به نوعی یک پیش­نویس توصیفی و تجربی است را داده است. این در حالی است که در مجله­های علمی_پژوهشی ایرانی این موضوع به ندرت اتفاق می­افتد و مقاله­ها باید دارای ویژگی­های منحصربه­فردی (همچون کمیت­گرایی) باشند تا اینکه شرایط پذیرش اولیه را برای داوری کسب نمایند (البته این موضوع را نیز می­توان در نظر گرفت که نویسنده مقاله عضو هیئت علمی همان دانشگاه صاحب این نشریه علمی-NSU– است و شناخت علمی از وی سبب شده است تا مقاله وی پذیرش و چاپ شود).

* نقاط ضعف این مقاله:

الف) مربوط به اسلوب نوشتن:

* این مقاله نیازمند یک ویراستاری جزئی است؛ به­‌طوری که در خط دوم چکیده نیاز است بعد از کلمه تجربه یک نقطه گذاشته شود تا با عبارت یادگیری، پیوندی ایجاد نشود (یادگیری تجربی)؛ همچنین در بسیاری از کلمات درون جمله‌­ها به صورت نامناسب از حروف بزرگ (Capital) برای نوشتن واژگان عمومی استفاده شده است که نیاز است اصلاح شود (مثل حوزه­‌های پژوهشی بیان شده در قسمت معرفی نویسنده مقاله در صفحه آخر). در چکیده مقاله در محل اشاره به مراحل اجرای مصاحبه نیمه­ساختاریافته مرحله C و E به صورت تکراری آورده شده است و به جای E فعلی باید عبارت تحلیل و خلاصه کردن مصاحبه آورده می­شد.

ب) مربوط به محتوای مقاله:

* در عین اینکه یک چارچوب معینی را نشان می­‌دهد، لیکن نمی­‌توان به روشنی مراحل آن را درک کرد؛ برای مثال، می­توان به مطالب ارائه شده در خصوص مرحله پنجم و ششم مقاله اشاره داشت. بنابراین نمی­توان فهمید که در هنگام مصاحبه با پژوهشگران تازه‌­کار و جوان چه مواردی را انجام داده است و چه مواردی را انجام نداده است و بهتر بود مطالب خود را همراه مثا‌‌ل‌­ها و سؤا‌ل‌­هایی روشن ارائه می­داد. همچنین نویسنده مقاله توضیح مناسبی در خصوص روش­‌های تحلیل داده­‌ها، مقوله­‌بندی، استخراج داده­‌ها و … نداده است.

* یک ایراد دیگری که می­تواند متصور باشد این است که محقق به نحوه شناسایی و انتخاب مصاحبه­شوندگان اشاره نکرده است؛ و اینکه آیا می­شود این سبک را برای همه افراد انجام داد یا اینکه مصاحبه نیمه­‌ساختاریافته دارای مخاطبان با ویژگی­‌های خاص خود می­باشد.

تهیه کننده: اسماعیل عبداللهی

با تشکر از: زهره زین‌الدینی، امیر رجایی، رقیه نوراللهی، راضیه محققیان، ثریا خزایی، زهره جعفری‌فر، حامد حسینی ضرابی، حامد عباسی کسانی، نوری براری، بهار بندعلی، پرستو علیخانی و اسماعیل عبداللهی

دیدگاهتان را بنویسید