کارگاه بازاریابی دیجیتال در صنعت آموزش
در حوزه فناوری آموزشی بحث بازاریابی دیجیتال از اهمیت زیادی برخوردار است. چرا که محصول فناورانه تولید شده در حوزه آموزش برای موفقیت در فروش و کاربردی بودن باید از مسیر بازاریابی به خصوص بازاریابی دیجیتال عبور کند. تنوع موضوعات و محصولات و پیچیدگی در مسیر بازاریابی دیجیتال موجب شده که به مدل کسب و کار در تکنولوژی آموزشی توجه ویژه شود. به همین منظور پاسخ به چهار سوال (What, Why, Who, How) برای دستیابی به مدلی مناسب در بازاریابی و فروش حائز اهمیت است. همچنین در حوزه تکنولوژی آموزشی مدلهای زیادی نیز وجود دارد از جمله:
B2B[1]: فروختن محصولات به موسسات و سازمانهاست. مثل سازمان مدیریت صنعتی.
B2C[2]: فروش مستقیم به مصرف کننده. مثل سایت وب یاد
B2C2B: مدل فریمیوم است. یک پلتفرم درست کرده و یا نرم افزاری تحت وب طراحی کرده و به صورت رایگان در دسترس قرار میدهد.
مدل قلاب و طعمه: در کافه بازار زیاد استفاده میشود.
از طرفی وقتی فعالیت بازاریابی انجام میدهیم باید اهداف هوشمندانه باشند و طراحی صفحه ورود جهت ورود مشتری و خرید محصول مد نظر قرار گیرد. در نهایت بحث کمپین در بازاریابی دیجیتال مطرح است، کمپین، فعالیت بازاریابی است که از کانالهای مختلف میتوانیم مشتریان را جذب کنیم. برای طراحی کمپین باید به استراتژی و کانال جذب مشتری توجه شود. همین امر تحت عنوان طراحی پرسونا در بحث کمپین قرار میگیرد که یکسری اطلاعات در مورد مخاطب و مشتری محصول را شامل میشود. موضوعی که در این کارگاه به طور پررنگتری بحث شد و در غالب گروههای کوچک به طور عملی مورد بحث قرار گرفت.
محتوا در بازاریابی دیجیتال خیلی مهم است
مزایای دیجیتال مارکتینگ در صنعت آموزش
بزرگترین مزیتی که بخش آموزش از بازاریابی دیجیتال به دست میآورد، شناخته شدن است. از آنجایی که این روزها موسسات آموزشی متعددی فعالیت میکنند، رقابت بسیار زیادی در صنعت وجود خواهد داشت. تنها از طریق استراتژیهای بازاریابی سنتی نمیتوان با این افراد رقابت کرد. بازاریابی دیجیتال در بخش آموزشی نه تنها به شما کمک میکند با رقبای موجود در صنعت خود مبارزه کنید بلکه مزایای دیگری نیز به همراه دارد که در زیر بیان شده است.
بهرهوری و سود بخشی:
کانالهای بازاریابی دیجیتال بسیار مقرون به صرفه هستند و در عین حال میتوانند مخاطبان بیشتری را هدف قرار دهند. سرمایهگذاری در بازاریابی آنلاین برای موسسات آموزشی سودمندتر است زیرا هزینه کمتری دارد و آنها را به مخاطبان بیشتری میرساند.
بازخورد فوری:
کانالهای بازاریابی آنلاین، ارتباطات سریعی را برقرار میکنند. این موضوع بدین معنی است که پیامهای تبلیغی را میتوان در مدت زمان کوتاهی به دست مخاطب رساند. این روزها دانش آموزان یکی از اعضای فعال شبکههای اجتماعی شدهاند و میتوانند بازخورد سریعی در مورد آنها ارائه کنند. این بازخوردها را بعدا می توان برای مقاصد تبلیغاتی مورد استفاده قرار داد.
نتایج قابل اندازه گیری:
بر خلاف کمپینهای سنتی، عملکرد و نتایج کمپینهای مختلف بازاریابی دیجیتال را میتوان از طریق ابزارهایی همچون گوگل آنالیتیکس بررسی کرد. به کمک آمارهای موجود، میتوانیم استراتژیهای بازاریابی را به نفع موسسه تغییر دهیم. بازاریابی دیجیتال در بخش آموزشی به تمرکز بهتر بر روی هر کدام از استراتژیها و ایجاد ترکیب بازاریابی کمک میکند.
نرخ تبدیل بهتر و بالاتر:
از آنجایی که کانالهای دیجیتال به موسسات آموزشی کمک میکند از طریق موارد مختلفی همچون ایمیل و شبکههای اجتماعی به مخاطب هدف دست پیدا کنند، استفاده از این گزینه نرخ تبدیل بالایی خواهد داشت.
تصویر برند:
حضور آنلاین کسب وکارها و ترویج از طریق کانالهای دیجیتال متعدد میتواند هوشیاری و آگاهی از برند را در میان مخاطبان ایجاد کند. با نگهداری سایت، وبلاگ و سایر کانالها میتوان تصویر برند عالی از موسسه آموزشی ایجاد کرد.
برون سپاری دیجیتال مارکتینگ در بخش آموزشی:
به کار گیری بازاریابی دیجیتال و اجرای آن کار چندان سادهای نیست. برای اینکه بتوانید شهرت و اعتبار آنلاین خوبی به دست آورید بهتر است خدمات بازاریابی دیجیتال را برون سپاری کنید. موسسات آموزشی باید تمرکز بیشتری بر روی دانش آموزان داشته باشند. به همین خاطر در چنین فضای شلوغی، استفاده از آژانس بازاریابی دیجیتال میتواند بسیار مفید باشد.
به جای استخدام یک یا دو مدیر بازاریابی دیجیتال، میتوانید کار خود را به متخصصان یک شرکت بازاریابی بسپارید. با برون سپاری بازاریابی دیجیتال، میتوانید خدمات با کیفیتی را از متخصصان حرفهای، خلاق و با استعداد دریافت کنید. میتوانید در زمان و انرژی صرفهجویی کنید. مزیت دیگر برونسپاری بازاریابی دیجیتال در بخش آموزشی، اطمینان از بازگشت سرمایه است. از آنجایی که متخصصان بازاریابی دیجیتال به یادگیری و اجرای فناوریهای جدید علاقهمند هستند. میتوانید مطمئن باشید که آخرین گرایشها را در فعالیتهای خود خواهید داشت. به کمک آژانس بازاریابی دیجیتال، هر استراتژی واضح و قابل اندازه گیری خواهد بود. اینکار رشد کسب وکار را تسریع میکند.
نتیجهگیری:
موسسات آموزشی برای اینکه به اهداف خود دست پیدا کنند، میتوانند از بازاریابی دیجیتال بهره مند شوند. این بدان معنی نیست که به طور کامل از بازاریابی سنتی دست بکشیم، بلکه دیجیتال مارکتینگ در بخش آموزشی میتواند مشتریان هدفمند بهتری ایجاد کند.
تهیه کننده: سمیه رحیمی