عنوان مقاله
Exploring the use of video podcasts in education: A comprehensive review of the literature
کاوشی در استفاده از پادکستهای ویدیویی در آموزش: یک مرور جامع ادبیات پژوهش
یک نگاه اجمالی:
رابین. اچ. کَی[۱] (۲۰۱۲) تحقیقات انجام شده در زمینه ویدئو پادکستها را در طول سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ بصورت نظامند مرور کرده است. ۵۳ مقاله در دامنه بررسی ایشان قرار گرفته است. عناوین اصلی این مقاله شامل ۱٫ سیر تاریخی پادکستها ۲٫ رشد ویدئو پادکستها ۳٫ انواع پادکست ۴٫ مزایا و چالشهای استفاده از پادکستهای ویدئویی ۵٫ روششناسی تحقیقات انجام شده و ۶٫ پیشنهاداتی برای تحقیقات آینده است. روش ایشان به شرح زیر است:
نویسنده به منظور اطمینان از کیفیت بالای مرور ادبیات پژوهش از چندین رویه استفاده کرد. در گام اول، جستجویی جامع در مجلاتی که فرایند داوری تخصصی و دقیق (peer-reviewed) داشتند، انجام داد. منابع مورد استفاده او شامل مقالات کنفرانسها و یا گزارشها نبودند. واژگان کلیدی مورد استفاده پژوهشگر در مرحله جستجو عبارتند از:
- Podcasts
- Vodcasts
- Video podcasts
- Video streaming
- Webcasts
- Online videos
مقالات از پنج دیتابیس زیر دانلود شده اند:
- AACE Digital Library
- Academic Search Premiere
- EBSCOhost
- ERIC
- Google Scholar
- Scholars Portal Journals
در گام دوم، منابع پایانی این مقالات نیز مورد بررسی قرار گرفت و به دامنه بررسی اضافه شدند. در گام سوم، ژورنالهای برجسته در حوزه فناوری و آموزش نیز مورد بررسی قرار گرفتند.
فهرست مجلات مذکور به شرح زیر بوده است:
- Australasian Journal of Educational Technology
- British Journal of Educational Technology
- Canadian Journal of Learning and Technology
- Computers and Education
- Computers in Human Behavior
- Educational Technology Research and Development
- Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects
- Journal of Computer Assisted Learning
- Journal of Educational Computing Research
- Turkish Journal Online Journal of Distance Education
بازه زمانی مورد مطالعه توسط پژوهشگر از سالهای ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۱ بوده است. ۵۳ مقاله در نهایت برای مطالعه انتخاب شدند.
انواع مقالات منتخب:
بررسی این ۵۳ مقاله مشخص ساخت که آنها از لحاظ موضوعی که بر آن تمرکز داشتند، در شش گروه قابل تفکیک بوده اند:
- استفاده از پادکستهای ویدیویی (۳۰ مقاله)
- مقایسه پادکستهای ویدیویی با سایر راهبردهای آموزشی (۱۱ مقاله)
- ارزیابی کیفیت پادکستهای ویدیویی (۵ مقاله)
- مرور ادبیات پژوهش (۳ مقاله)
- تولید پادکستهای ویدیویی (۲ مقاله)
- پداگوژی پادکستهای ویدیویی (۱ مقاله)
از دیدگاه مطالعه تاثیر پادکستهای ویدیویی مقالات ۳۳ مقاله به تاثیر آن بر نگرش مخاطبان، ۲۸ مقاله به تاثیر آن بر رفتار مخاطبان و ۲۰ مقاله به تاثیر آن بر عملکرد افراد توجه داشتند.
از بعد روش شناسی ۱۴ مقاله از روش پیمایشی (زمینه یابی) استفاده کردند. ۹ مقاله صرفا از داده های کیفی یا توصیفی استفاده کردند، ۲۵ مقاله از روشهای آمیخته برای جمع آوری داده ها استفاده کردند و ۲۱ مقاله بر پیامدهای یادگیری تمرکز داشتند.
تحلیل داده ها: تک تک مقالات بر اساس عناصر زیر مورد تحلیل قرار گرفتند:
- سال انجام پژوهش
- تعداد پادکستهای ویدیویی مورد استفاده
- زمان پادکستهای ویدیویی
- انواع پادکستهای ویدیویی مورد استفاده
- نمونه و جامعه پژوهش
- اندازه نمونه
- ویژگیهای نمونه[۲]
- موضوع تخصصی[۳]
- روایی و پایایی ابزارهای جمع اوری داده ها
- موضوع تخصصی مورد تمرکز[۴]
- تاثیر پادکستهای ویدیویی (نگرش، رفتار، عملکرد)
در پیوست A، مقاله توصیفی از جزئیات طرح کدگذاری در این پژوهش ارائه شده است. در پیوست B، مقاله نیز فهرستی از مقالات کدگذاری شده آورده شده است. نویسنده تاکید کرده است که امکان انجام فراتحلیل نبود. زیرا تمرکز مطالعات، روش تحلیل داده ها، موضوع تخصصی و انواع پادکستهای مورد استفاده به طور قابل ملاحظه ای با هم تفاوت داشتند، و صرفا در ۲۶ تحقیق از ۵۳ تحقیق اندازه-اثر[۵] کمی اندازه گیری شده بود وروایی و پایایی ابزارهای جمع آوری اطلاعات به ندرت گزارش شده بود.
یکی از نکات مثبتی که در این روش پژوهش مشاهده می شود این است که محقق از راه های مختلفی برای شرح و تجزیه و تحلیل داده ها استفاده کرده است. یکی دیگر از نکات این است که محقق مقاله ها را بر اساس شاخص های مختلفی تقسیم بندی کرده است که همین کار باعث می شود که پژوهشگر امکان مقایسه میان پژوهش های مورد بررسی را فراهم آورد. و به تبع آن باعث شده که پژوهشگر بتواند از پژوهش های مرتبط یا غیر مرتبط با هم نتیجه گیری و مقایسه تطبیقی به عمل آورد.
محقق می بایست دلایل خود را در رابطه با محدود کردن جستجوی مقالات را در پایگاه های داده خاص ارائه دهد. محقق می بایست فاکتورهایی را که بر اساس آن یکسری از پژوهش ها را انتخاب کرده است عنوان می کرد. همچنین سوالات پژوهش ذکر نشده است بنابراین نمی توان در رابطه با روشی که محقق انتخاب کرده است به صورت دقیق بحث کرد. چرا که روش پژوهش با سوالات پژوهش ارتباط تنگانگی دارد.
در پژوهش حاضر طبق روش مقایسه مستمر اینکه با چه کلید واژگانی و در چه پایگاه علمی ۵۳ مقاله استخراج شده است، اشاره شده اما اینکه چگونه آنها را غربال نموده و اعتبار سنجی کرده مطرح نشده است. همچنین تعداد منابع یافت شده و غربال شده نیز باید ذکر گردد که ذکر نشده است و باید مورد توجه قرار گیرد.
پیشنهادی که در بخش تحلیل محتوای مقالات می توان ارائه داد این است که تحلیل دادهها بهوسیله مقایسه مستمرصورت گیرد. مقایسه مستمر فرآیندی است متشکل از گردآوری دادهها، دستهبندی کردن آنها، گردآوری دادههای بیشتر و مقایسه اطلاعات جدید با مقولههای در حال ظهور، که در آن مقولهها به آهستگی ایجاد میشوند. بنابراین مقایسه مستمر باعث می شود که تحلیل های قوی تری صورت گیرد.
با تشکر از: آقای عبداللهی، خانم علیخانی، خانم بندعلی، آقای براری، آقای عباسی، خانم جعفری فر، خانم خزایی، خانم محققیان، خانم رحیمی، آقای رجایی، خانم شاهوردی، آقای ضرابی، خانم زین الدینی.
[۱] Robin H. Kay
[۲] sample description
[۳] subject area
[۴] study area of focus
[۵]size effect